Find mesterreplikkerne frem, når du skal motivere

Ekspert i kommunikation og læring, Svend Erik Schmidt, giver sine bedste råd til, hvordan du får din kollega eller medarbejder til at juble ”ja tak” til uddannelse.

Anbefal denne side:

Brug anerkendende mesterreplikker, når du skal overbevise din kollega eller medarbejder om, at det er en god idé at tage på efteruddannelse. Hvis du ligesom undertegnede synes, det lyder nemmere sagt end gjort, så læs med her. Vi har nemlig bedt ekspert i kommunikation og læring, Svend Erik Schmidt, give sine bedste råd til dig, der vil være bedre til at motivere din kollega eller dine medarbejdere til at prioritere uddannelse.

Svend Erik Schmidt. Foto: David Schwarzenberg
Ekspert i kommunikation og læring, Svend Erik Schmidt Foto: David Schwarzenberg

Anerkend din kollega

- Helt overordnet, så er mit bedste råd, at man prøver at spørge ind ved for eksempel at sige: ”kunne du se dig selv i en anden situation i dit job, end den du er i nu?” Altså en anerkendende tilgang, fortæller Svend Erik Schmidt.

Herefter kan du spørge ind til din kollega eller medarbejders uddannelsesniveau, fortsætter han.

– ”Hvad med dit uddannelsesniveau – er du, hvor du skal være?” Det er også en anerkendende tilgang. Det kan også være, man stiller spørgsmål til, hvad der kan gøre kollegaen eller medarbejderen endnu mere kompetent i sit nuværende job.

  • Fakta

  • Svend Erik Schmidt

    Foredragsholder, forfatter og ekspert i læring og kommunikation.

    Uddannet lærer og blandt andet medstifter af Center for Innovativ Læring og medlem af Advisory Board i True North.

    Svend Erik Schmidt er også manden bag TV2-serierne ”Plan B” og ”Skolen – verdensklasse på 100 dage.”

Lyt til svarene

De første skridt på vejen til at blive motivationens mester er altså at være anerkendende og spørge interesseret ind til eventuelle ønsker om uddannelse eller en ny jobsituation.

Næste skridt er at lytte til de svar, der kommer. De er nemlig afgørende for, hvordan du skal gribe næste runde an.

– Når man stiller spørgsmål og får vedkommende til at tale, skal man som en god kollega begynde at skyde sig ind i forhold til de svar, der kommer. Man skal lytte efter, hvad det er, der motiverer den enkelte.

Find dine mesterreplikker

Ifølge Svend Erik Schmidt – og en række forskere fra Center for Ungdomsforskning (CeFu) – bliver vi motiveret af forskellige ting. Nogle motiveres af tanken om at få succes, eller tanken om at man efter kurset kan mestre noget nyt. For andre handler det mere om at præstere godt, altså få en god karakter, og nogle er mere tilbøjelige til at sige ja til et kursus, hvis de godt kan lide dig, underviseren eller dem, de skal på kursus med.

– Afhængig af hvad der motiverer den, du taler med, skal du komme med dine mesterreplikker. Dem, der taler ind i det, der motiverer din kollega, forklarer Svend Erik Schmidt.

Vær ikke belærende

Så – tal til det, der motiverer, vær anerkendende og spørg interesseret ind til din kollega eller medarbejders ønsker.
Er der så noget, man ikke må gøre?

– Du må ikke være belærende. Du må ikke sige ”Nu skal du bare høre, hvad der vil være bedst for dig,” og du må ikke presse på. Det er meget fristende at være belærende, og det går galt. Bliv på egen banehalvdel, lyder rådet fra Svend Erik Schmidt.