Uddannelse kan aflæses på bundlinjen

Uddannelse kan aflæses på bundlinjen - Niebuhr Gears

Det gavner på mange forskellige fronter, når produktionsvirksomheden Niebuhr Gears, vælger at kompetenceløfte medarbejderne, frem for at afskedige, når der er afmatning i afsætningen

 
Af journalist Anne Krøjgaard
 

Der er ingen tvivl hos HR Managerhos Niebuhr Gears Annette Mosegaard: Uddannelse af medarbejderne kan ses direkte på bundlinjen.

Virksomheden, der ligger i Ikast og blandt andet leverer tandhjul til Vestas og Siemens, har siden 2012 brugt tid og ressourcer på at løfte medarbejderne kompetencemæssigt.

- Teknologien i vores produktion er på et højt niveau, og vi dokumenterer de fleste af vores opgaver. Det kræver veluddannede medarbejdere. Så da vindmølleindustrien i 2012 oplevede en periode med afmatning, besluttede vi, at vi hellere ville sende folk på kursus og give dem et kompetenceløft end at sende dem hjem, som man ellers typisk gør, siger Annette Mosegaard.

Derfor bliver medarbejderne nu tilbudt kurser i blandt andet dansk, matematik og it, faglige kurser som CNC, LEAN, truck og robot-teknologi. Desuden i eksempelvis sidemandsoplæring og konflikthåndtering. Og i kursuskataloget kan de endda vælge mere fritidsorienterede kurser som cykelmekanik eller etablering af webshops.

- Det allervigtigste for os er, at vi har nogle veluddannede medarbejdere, der kan håndtere de opgaver, vi står overfor, ellers kan vi ikke klare os i konkurrencen. Desuden har vi ikke lyst til at skifte vores medarbejdere ud, vi vil hellere opgradere dem, vi har, siger Annette Mosegaard.

I 2008 havde Niebuhr Gears 70 % ufaglærte medarbejdere. I dag har virksomheden kun 30 %.

Mange gevinster

En af gevinsterne ved at løfte medarbejderne, er en bedre bundlinje.

- Vi har en meget lille personaleomsætning. Det skyldes både, at vores medarbejdere har de kompetencer, der er behov for. Og at de føler sig trygge i den måde, vi driver virksomhed og føler sig værdsat som medarbejdere. Det er dyrt at oplære nye medarbejdere, så på den måde får det en direkte positiv afsmitning på bundlinjen, mener Annette Mosegaard, der efterhånden kan konstatere, at en række af virksomhedens medarbejdere har så høj en faglighed, at de faktisk ikke kan lære ret meget mere på almene kurser.

- Den mængde viden giver os afgjort en fordel konkurrencemæssigt, siger hun og peger på, at der ud over den økonomiske gevinst også er andre fordele ved at uddanne medarbejderne. Det er tillidsmand Steen Pedersen enig i:

- Nogle medarbejdere skal overtales lidt for at deltage på kurserne, som jo er frivillige. For det er ikke alle, der har lyst til at komme tilbage på skolebænken. Men der er kurser, som er relevante for alle – og efterfølgende føler de fleste, at de har fået meget ud af det. Nogle af dem føler sågar, de får en nemmere hverdag, siger han.

Første gang Niebuhr Gears kørte kurser i dansk, var der to hold for ordblinde og to hold i almindeligt dansk. I dag har mange af kursisterne på ordblinde-holdene rykket sig og er avanceret til de almindelige danskkurser.

- Det er klart, at de har meget glæde at kurserne. Ikke bare på arbejdet men også privat og personligt. Mange af dem kommer og fortæller, at familien synes, det har været fantastisk at opleve den udvikling og den selvtillid, det har givet, fortæller Steen Pedersen.

Tabuer forsvinder

En anden gevinst i det daglige er et helt nyt niveau af åbenhed medarbejderne imellem. Uddannelsesforløbene begynder nemlig med, at alle bliver screenet for at finde ud af, hvilke kurser man personligt kan profitere mest af. Og når Niebuhr Gears siger alle – så er det fra topcheferne og til produktionsmedarbejderne.

- Det flytter grænser for, hvad man kan tillade sig at tale om. Pludselig er det legitimt at indrømme, at man har svage sider. Eksempelvis at man er ordblind, fortæller Steen Pedersen, der mener, at det i den generelle omgang mellem medarbejderne smitter af på en positiv måde.

- Man behøver ikke beskytte sig selv og passe på, man ikke fejler. Det er ok, at der er noget man ikke er god til. For kurserne viser jo også, at der som regel altid er noget andet, som man så til gengæld er supergod til. Man bliver bevidst om sit eget niveau. Det giver selvtillid, siger Annette Mosegaard, der således glæder sig over, at Niebuhr Gears har valgt at uddanne sig til de nødvendige kompetencer frem for at ansætte sig til dem:

- Vores vidensniveau er efterhånden så højt, at vi har svært ved at finde medarbejdere med de rette kompetencer. Der er ikke mange metal-produktionsvirksomheder tilbage i landet, så vi kan ikke nemt hente hverken nye medarbejdere eller vikarer andre steder fra. Så vores medarbejdergruppe og den viden, der ligger hos dem er guld værd.

 
 

SÅDAN GØR NIEBUHR GEARS

Når virksomheden begynder at spore afmatning i afsætningen, bliver alle medarbejdere screenet. Derefter får de feedback på, hvilke kurser, de kan profitere mest af. Ud fra et kursuskatalog eller eksempelvis efteruddannelse.dk har medarbejderne derefter mulighed for at ønske de kurser, de gerne vil deltage i. Når kurserne forløber, dækker Kompetencefonden den enkelte medarbejders lønudgift, som Niebuhr Gears på den måde sparer i den periode, hvor der er mindre at lave. Når virksomheden igen sætter produktionen i højere gear, vender medarbejderne tilbage til deres rolle – nu med nye kompetencer.

Netværkslokomotivet spillede en stor rolle, da Niebuhr Gears i 2012 kørte det første kursusforløb, og holdt blandt andet uddannelsesmesse for medarbejderne og var på besøg med pølsevognen. Niebuhr Gears har trukket meget på Netværkslokomotivets viden, netværk og erfaring med at lokke medarbejderne i gang med at uddanne sig. Sammen med Netværkslokomotivet har virksomheden således fået sat det interne uddannelsessystem i værk og i system. I dag er der oprettet et såkaldt Niebuhr Akademi, og virksomheden er efterhånden nogenlunde selvkørende i forhold til indsatsen.