Opkvalificering øger gevinsten på bundlinjen

Seniorkonsulent ved Cabi, Christina Pedersen

Christina Pedersen, seniorkonsulent ved Cabi

Ikke nok med, at opkvalificering sikrer virksomhederne tilfredse medarbejdere med mod på nye arbejdsopgaver og mere selvtillid. Det kan også ses på bundlinjen, siger seniorkonsulent ved virksomhedsnetværket CABI, Christina Pedersen.

12-30 minutter pr. dag pr. medarbejder. Mellem 8.800-22.000 kr. årligt pr. medarbejder. Så stor er den økonomiske gevinst ved at opkvalificere medarbejdernes grundlæggende færdigheder, ifølge seniorkonsulent ved virksomhedsnetværk CABI, Christina Pedersen.

Hun har selv lavet en helt uvidenskabelig undersøgelse, hvor hun har spurgt fem ledere i fem forskellige virksomheder om deres bud på, hvad  opkvalificeringen af deres medarbejdere har betydet på bundlinjen. Svaret er mellem 12-30 minutter pr. dag pr. medarbejder, afhængig af branchen.

- Man kan sige, at omkostningerne ved at opkvalificere så rigeligt kommer igen økonomisk, siger Christina Pedersen.

Stort socialt hjerte
Men penge er ikke alt. Ifølge Christina Pedersen er de faktisk mindre vigtige, når det kommer til opkvalificering. Her er det andre ting, der har værdi for virksomhederne, fortæller hun.

- Økonomien spiller en lille rolle, men det er ikke derfor, de gør det. De gør det, fordi de har et stort socialt hjerte, og de går op i fastholdelse og  tiltrækning af medarbejdere.

Og netop i arbejdet med at tiltrække nye, dygtige medarbejdere, er fokus på opkvalificering ikke ligegyldigt.

- Det har fået større og større betydning i en rekrutteringsproces, hvad virksomhederne kan tilbyde i forhold til opkvalificering og efteruddannelse, siger Christina Pedersen.

Systematisk screening

En af de arbejdspladser, der har haft stort udbytte af at opkvalificere, er DSB Vedligehold i Aarhus. I 2015 screenede de 600 medarbejdere, og det viste  sig, at omkring 25 procent af dem var ordblinde. Der var ordblindekursus til dem, der ønskede det, og DSB Vedligehold har haft så gode erfaringer med opkvalificeringen, at de i dag systematisk screener nye medarbejdere.

- Når en screening viser, at hver fjerde medarbejder har problemer med at læse og skrive, så skal vi gøre noget ved det, siger uddannelseschef i DSB Vedligehold Niels Mønsted.

Han har været med siden første screeningsrunde i 2015, og han har et klart ønske om, at DSB Vedligehold i Aarhus’ 7-800 medarbejdere skal igennem en screening og eventuelt kursus, hvis de har brug for det.

- Jeg har svært ved at se nogle negative ting ved at opkvalificere. Vi kan se, at det betyder så enormt meget for medarbejderne. De, der er igennem et ordblindekursus, oplever et personligt løft, som vi ikke troede, ville ske. De oplever også, at der er redskaber, der kan hjælpe dem, og det er ikke længere et tabu for dem at være ordblinde, fortæller Niels Mønsted.

Prioriter det

Seniorkonsulent ved CABI, Christina Pedersen var med som konsulent, dengang Niels Mønsted og DSB Vedligehold i Aarhus satte gang i screeningen af 600 medarbejdere. Også hun har svært ved at se negative aspekter ved opkvalificeringen, og hun mener, virksomhederne skal prioritere det endnu mere.

- Kompetencer skal vedligeholdes og udvikles, uanset hvilket niveau, man er på. Virksomhederne er nødt til at prioritere det for at kunne følge med udviklingen. Medarbejderne skal kunne meget mere i dag, og der er ikke mange jobs tilbage, hvor man ikke skal kunne læse eller skrive. Og virksomhederne ved det godt, siger hun.

Ingen dårlige historier

Niels Mønsted ved det i hvert fald, og for ham giver det god mening at prioritere opkvalificeringen. Dels gør han noget godt for medarbejderne, dels ruster han DSB Vedligehold til den digitalisering, der sniger sig ind alle steder.

- Vi kan ikke holde for, at alting bliver digitaliseret. Derfor skal vi sørge for, at vi får medarbejderne med, også dem med læsevanskeligheder. Og alle har fået en god oplevelse af det her. Der er ikke en dårlig historie at hænge det op på, lyder det fra Niels Mønsted.